Omdat de boog niet altijd gespannen staat

Taaltip: Iemand als ik/mij?

   persoonlijk voornaamwoord    (mei 2018)

Wat is juist? 

a.) Voor iemand als ik is dit niet makkelijk. 

b.) Voor iemand als mij is dat niet makkelijk.


De eerste zin, met ik erin, is juist. De combinatie 'iemand als ik' is te lezen als 'iemand als ik ben'; daarin is 'als ik ben' een (onvolledige) bijzin met 'ik' als onderwerp. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld iemand als jij, mensen als zij en niemand zoals hij. Ook hier kan telkens een vorm van het werkwoord zijn aangevuld worden; binnen de bijzin die zo ontstaat, is jij/zij/hij het onderwerp.


Nog enkele voorbeelden:


- Iemand als ik heeft hier geen moeite mee. (‘iemand als ik ben’)
- Iemand als jij zouden ze dankbaar mogen zijn. (‘iemand als jij bent’)
- Mensen zoals zij kunnen we goed gebruiken. (‘mensen zoals zij zijn’)
- Ik ken werkelijk niemand zoals hij. (‘niemand zoals hij is’)


Het maakt dus geen verschil of het zinsdeel als geheel (iemand als ik, mensen zoals zij, enz.) het onderwerp van de zin is, of dat het bijvoorbeeld lijdend voorwerp of meewerkend voorwerp is of na een voorzetsel staat. (Bron: Taalpost 2025, 22 mei 2018)

 

Zie ook:

- Taaladvies (Onze Taal)

 

 

 

Schrijverspsychologie

   5 tips voor betere teksten    (mei 2018)

Hoe schrijf je een goede tekst? Het begint bij nadenken over wat je nou eigenlijk wilt vertellen (je boodschap) en aan wie (je doelgroep). Maar ook het onbewuste van je lezers is van invloed. En dat kun je – met wat simpele tips – een beetje in jouw voordeel beïnvloeden. Leau, Communicatiebureau voor Gedragsbeïnvloeding, schreef voor Adformatie het artikel Schrijven voor het onbewuste.

1kilotekst_schrijven-voor-het-onderbewuste.jpg

(Photo by Cedric Lim from Pexels)


In het kort de 5 lessen voor meer begrip en een grotere kans op gewenst gedrag:


1. leesbaarheid Hoe makkelijker de verwerking, hoe leuker we informatie vinden, hoe beter we deze onthouden en vertrouwen;
2. doelgedrag Begin een tekst altijd met het doelgedrag (bijv. donatie, deelname, verkoop). We onthouden de informatie aan het begin beter dan de informatie in het midden van een tekst;
3. erken weerstand Weerstanden kun je eenvoudig wegnemen door ze te erkennen. Je begrijpt hoe je doelgroep zich voelt en de lezer kan deze weerstand dan nog maar lastig inzetten als tegenargument;
4. omdat ... 'Omdat’ heeft een sterk overtuigende werking, omdat ons brein dan automatisch een oorzakelijk verband ervaart;
5. een sterke afsluiter Wanneer we taken afronden maakt ons brein de stof dopamine (het beloningshormoon) aan. Het maakt ons gelukkiger en dat leidt tot een positievere herinnering van je boodschap. 

 

 

 

Taaltip: 7 op de 10 heeft/hebben?

   enkelvoudige/meervoudige persoonsvorm    (mei 2018)

Een onderwerp met ‘... op de ...’ is alleen enkelvoudig als de kern ‘een’ (1) is: ‘Een op de tien deelnemers heeft de enquête ingevuld.’ In de zin ‘Zeven op de tien deelnemers hebben de enquête ingevuld’ is het meervoud ‘hebben’ dus juist. Het onderwerp is ‘zeven op de tien deelnemers’. Daarbinnen is ‘zeven (deelnemers)’ de kern, en dat is een meervoud; daarom is ook de persoonsvorm meervoudig. 


Hetzelfde onderscheid geldt als ‘van’ wordt gebruikt in plaats van ‘op’:


- Een van de tien deelnemers heeft de enquête ingevuld.
- Zeven van de tien deelnemers hebben de enquête ingevuld.


Wel zijn deze laatste zinnen dubbelzinnig: ze kunnen betekenen dat tien respectievelijk zeventig procent van de deelnemers de enquête heeft ingevuld, maar ook dat er in totaal maar tien deelnemers zijn. (Bron: Taalpost 2025, 8 mei 2018)

 

Zie ook:

- Taaladvies (Onze Taal)
- een aantal ging/gingen

 

↑ Top